Het woord zegt het eigenlijk al: intuïtief. Je intuïtie volgen. Je gevoel volgen, want je intuïtie is een gevoel. Zo lang jij nog niet zo goed contact hebt met je gevoel, je lijf en je lichaam, wordt het heel moeilijk om intuïtief te gaan eten. Intuïtief eten houdt in dat jij luistert naar je lichaam ten aanzien van je honger of trek gevoel en je verzadigingsgevoel.

Wanneer je een eetstoornis hebt dan zijn die gevoelens van honger en verzadiging verstoord. Die zijn heel lang genegeerd en onderdrukt, waardoor je hele systeem ontregeld is. Daarnaast is veelal een functie van de eetstoornis dat je je gevoelens wilt onderdrukken of dempen door middel van die eetstoornis. Daarin heb je niet zo goed contact meer met je gevoel.

Daarnaast leven we in een maatschappij waarin er een dieetmentaliteit of een dieetcultuur heerst. Die wordt aangewakkerd door de media en sociale media met ‘ondersteuning’ van filters en Photoshop. Je wordt een beeld voorgeschoteld van hoe je eruit zou moeten zien. Dieetbedrijven en dieetmarketing spelen daar natuurlijk ‘goed’ op in door jou een plaatje voor te schotelen en te zeggen van: “wil je er zo uit zien, volg dan dit dieet”, “wil je er zo uit zien, schaf dan deze fitnessapparatuur aan”.

Een dieet is gebaseerd op heel veel regels. Op eetregels. Die zul je ook wel herkennen vanuit je eetstoornis. Je eetstoornis legt je ook heel veel regels op ten aanzien van wat je wel en wat je niet zou moeten eten en hoe veel wel of niet. Daarin ook hoe veel je wel of niet zou moeten bewegen. Regels, die volg je, die leef je vanuit je hoofd. Wanneer je heel veel vanuit je hoofd leeft, dan heb je niet meer zo’n goed contact met je gevoel. Wat ik eerder benoemde, een eetstoornis gebruik je om je gevoelens te onderdrukken.

Daarin ben je heel veel met je lichaam bezig en ontstaat er heel veel schaamte en schuld ten aanzien van hoe je er op dit moment uit ziet en hoe je er uit zou moeten zien volgens de maatschappij. Uiteindelijk ga jij zelf ook denken dat je er op een bepaalde manier uit zou moeten zien. Ik zeg altijd: je bent niet je lichaam, je hebt een lichaam. Hoe je eruit ziet zegt niks over wie jij bent als persoon en wie jij diep van binnen bent. Het lichaam heeft natuurlijk wel een functie, want die moet je in leven houden en brengt je van A naar B. Het is dan ook zaak om die op een goede manier te verzorgen.

Dat kun je doen met intuïtief eten. Als jij op dit moment op een punt in je herstelproces van je eetstoornis staat waarin je misschien wel wat meer contact met je gevoel en je lijft hebt gekregen dan is het zaak om te gaan onderzoeken hoe dat honger en verzadigingsgevoel er bij jou uit ziet en hoe dat aan voelt. En daar ook naar te handelen. Dat is natuurlijk wel het belangrijkste. Dat je gaat luisteren naar die gevoelens en dat je daar vervolgens ook naar handelt.

Wanneer je intuïtief gaat eten en je regels rondom het eten hebt losgelaten, zul je merken dat je veel meer rust hebt in je hoofd en in je lijf rondom eten en bewegen. Je zult je een stuk gezonder voelen. Daarnaast zal je lichaam zich ook gaan vormen naar een figuur, een shape, een gewicht dat bij jouw lichaam past. Iedereen heeft nou eenmaal een ander lichaam. Dat is ook het ‘probleem’. Vanuit de maatschappij wordt er een beeld geschetst van hoe je eruit zou moeten zien. Maar ieder mens heeft een ander lichaamstype. Iemand kan heel hard werken om er op een bepaalde manier uit te zien, maar als jouw lichaam anders werkt of op een bepaalde manier, ook hormonaal gezien, dan kan je heel erg dat plaatje gaan nastreven, maar dat zul je gewoonweg nooit bereiken omdat jouw lichaam anders werkt en er anders uit ziet.

Het is daarin ook dan zaak om jouw lichaam te gaan accepteren zoals het is. En daarin zelfvertrouwen en krachtig daarin te staan in wie je bent. Hoe je eruit ziet maakt niet zo veel uit, want of mijn vriendin nou 10 kilo lichter of zwaarder weegt, het blijft nog steeds mijn vriendin. Hoe ze eruit ziet, dat maakt niet uit. Ik hou nog steeds even veel van haar. Dat is met al mijn vriendinnen zo. Familie, of wie dan ook. Je gaat niet minder van iemand houden, omdat die er op een bepaalde manier uit ziet. Dat is wel iets wat vanuit de maatschappij wordt ingedrilt. Ook als je merkt dat je een paar kilo bent afgevallen, dat je opeens heel veel complimentjes krijgt van iedereen. “Wat zie je er goed uit, ben je afgevallen?”. Dat mensen je dan opeens wel zien staan. Dat zegt alles over hun en niks over jou. Dat is heel belangrijk om mee te geven.

Daarnaast is het dus zaak om in contact te komen met je gevoelens en je emoties. Dat jij je eetregels gaat loslaten. In contact gaat komen met je honger- en verzadigingsgevoel. Maar het is ook heel belangrijk om hulp te zoeken bij deze problemen, om je onderliggende problemen te gaan onderzoeken en te gaan oplossen. Hier kan ik je natuurlijk bij gaan helpen. Wanneer je hier wat hulp bij nodig hebt, vraag dan gerust mijn ‘Bevrijd Jezelf van je Eetstoornis Sleutelgesprek’ aan. Dan gaan we samen kijken naar wat jouw eetregels op dit moment zijn en hoe wij er voor kunnen zorgen dat je meer in contact gaat komen met je gevoelens en emoties. Om vanuit die manier je eetstoornis los te gaan laten en een transitie te kunnen gaan maken naar intuïtief eten. Dat je leert met je emoties om te gaan, zonder eten te gebruiken.

Extra tips:

  • Besef ook dat we niet alleen eten omdat we honger hebben. Bijvoorbeeld als er een feestje is of bij bepaalde tradities.
  • Mediteren is voor mij een manier om in contact met mezelf te komen.
  • Word je bewust van al je regels rondom eten en bewegen door ze op te schrijven.
  • Geef je honger een cijfer op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 hele erge honger is en 10 veel te vol.

You may also like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *