Op verzoek van Jacqueline gaat deze blog/vlog over zelfcompassie. Zelfcompassie heeft alles te maken met lief zijn voor en naar je zelf, ofwel zelfliefde.

Zelfliefde en compassie is iets anders dan zelfzorg. Ik heb heel lang gedacht dat zelfliefde te maken had met aspecten van zelfzorg, bijvoorbeeld naar de manicure, pedicure, massage of kapper. Dit valt onder zelfzorg, wat je voor jezelf doet.

Zelfliefde en zelfcompassie heeft alles te maken met hoe jij tegen jezelf praat. Wat zeg jij tegen jezelf? Als je in de spiegel kijkt, zeg je dan “ik ben lelijk”, “ik ben dik”, “ik ben niet mooi” en “ik heb een dikke buik? Dit zijn niet zulke hele lieve dingen die je tegen jezelf kunt zeggen.

Het werkt zo dat jouw brein alles gelooft wat jij er tegen zegt. Jouw brein kan geen onderscheid maken tussen wat waar is en wat niet waar is. Waarheid ligt bij een persoon zelf. Wat voor mij waarheid is, is voor iemand anders een andere waarheid.

Als je het plaatje kent waar je zowel een jonge als een oude vrouw in kunt zien, dan zien we allebei hetzelfde. Dezelfde lijnen en dezelfde witte en zwarte vlakken. Maar we interpreteren het plaatje allebei op een andere manier, vanuit ons eigen referentiekader. Vanuit hoe wij zijn geprogrammeerd vanuit ons verleden. We zien hetzelfde, maar we hebben een andere waarheid. Voor mij is het bijvoorbeeld een jonge vrouw en voor jou is het een oude vrouw. We zien allebei hetzelfde, het is allebei de waarheid, maar we zien het op een andere manier. Jouw brein geloof alles wat je er tegen zegt. Ook al is het niet de waarheid. Ik kan jou zien en ik kan vinden dat ik jou heel mooi vindt. En jij kunt naar jezelf kijken in de spiegel en jij kunt over jezelf denken dat je heel lelijk bent.

In je eetstoornis ben je niet heel lief voor jezelf. Je bent boos, gefrustreerd, misschien komt er zelfs wel een stukje zelfhaat bij kijken. Wat zeg je tegen jezelf als je in de spiegel kijkt.

Een ander voorbeeld: wat zeg je tegen jezelf als je iets laat vallen. Zeg je dan “jezus, kan ik nou niks. Stom mens, kijk nou eens uit wat je doet”. Je zit dan op jezelf te vloeken en te tieren. Of laat jij iets vallen en denk je “oeps, kan gebeuren, foutje, niks aan de hand”. Dat zijn twee totaal verschillende manieren van hoe jij tegen jezelf kunt praten.

Zelfliefde en zelfcompassie heeft dus alles te maken met hoe jij tegen jezelf praat. Wanneer jij merkt dat jij voornamelijk negatief tegen jezelf aan het praten bent, dan is het zaak om te kijken waar dat vandaan komt. Waar dat zijn oorsprong heeft. Waarom ben jij zo negatief tegen jezelf gaan praten? Ben je vroeger misschien gepest en ben je gaan geloven wat jouw pestkoppen tegen jou hebben gezegd? Is er in je opvoeding, in je verleden iets gebeurd waardoor jij zo over jezelf denkt en tegen jezelf praat.

Het is zaak om dat uit te zoeken en te ondervinden om te kijken waar dat vandaag komt, om vervolgens contact te maken met je innerlijk kind om dat te gaan helen. Zodat je vanuit daar nieuwe overtuigingen voor jezelf kunt gaan creëren. Bijvoorbeeld “ik ben mooi”, “ik ben het waard”, “ik ben succesvol”, “ik kan alles bereiken wat ik wil bereiken”. Allemaal positieve en lieve dingen die je tegen jezelf kunt zeggen.

Iets anders wat je tegen jezelf kunt zeggen is “ik ben liefde” als het gaat om zelfliefde en zelfcompassie als er iets naars gebeurd. Dus nogmaals, zelfliefde en zelfcompassie gaat over hoe jij tegen jezelf praat.

Wil jij leren hoe jij op een andere manier tegen jezelf kunt gaan praten, vraag dan mijn gratis “Bevrijd Jezelf van je Eetstoornis Sleutelgesprek” aan.

Daarin kunnen we gaan kijken en onderzoeken hoe jij op dit moment tegen jezelf praat en hoe we er voor kunnen zorgen dat jij in de toekomst veel lievere en zachtaardige manier tegen jezelf gaat praten.

Mochten er nog vragen zijn over dit onderwerp, stuur me gerust een e-mail, WhatsApp of DM via Instagram.

You may also like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *