Herstellen is een proces van vallen en opstaan. Ik ben afgelopen weekend met mijn neefje en nichtje wezen schaatsen. Die kleintjes, die kunnen het nog niet zo goed en die vallen best wel vaak. De ene keer wat harder dan de andere. De ene keer staan ze zo weer op en gaan ze verder, de andere keer wordt er een flinke traan gehuild en moet iemand even getroost worden. Daarna gaan ze toch weer verder en doen ze hun best om het weer op te pakken. Ze zijn er nog niet. Ze kunnen zich redelijk goed manoeuvreren op het ijs, maar ze kunnen nog niet heel goed zelfstandig schaatsen. Zo vergelijk ik het proces van herstellen van je eetstoornis ook.

Je valt af en toe. De ene keer wat harder dan de andere keer. De ene kan jij jezelf er makkelijk uithalen en doorgaan, de andere keer heb je wat meer hulp en ondersteuning nodig. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik in mijn proces van herstellen nog best wel vaak getriggerd werd. Er komen een hoop emoties en gevoelens los waarmee je nog nooit mee hebt gedeald. Dat kan opeens heel veel worden, wat ook weer een trigger kan zijn om een eetbui te hebben of om restrictiever te zijn in je voeding, of om heel veel te gaan bewegen.

Op het moment dat je dat doet, en je zit in het proces van herstellen, kan het ook wel eens lijken alsof alles verpest is. Je kan je dan een mislukkeling voelen en alsof je heel erg gefaald hebt. Je hebt gedachtes in je hoofd zoals “waarom kan ik niet eens een keer normaal doen”, “het gaat nooit lukken”, “ik kan het niet” en “waarom is het zo moeilijk”. Daardoor kun jij je ook steeds verder terug gaan trekken, waardoor jij je eenzaam kunt gaan voelen en onzeker.

Dat is het lastige met een eetstoornis, want je gaat het probleem niet oplossen met hoe het is gecreëerd. Je gaat je eetstoornis niet oplossen door je eetpatroon en je bewegingspatroon onder controle te willen krijgen. Uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat je een voedzaam eetpatroon krijgt en lichaamsbeweging doet voor de fun en de activiteit en niet omdat het moet.  

Nogmaals, herstellen is een proces. Dat gaat met vallen en opstaan. Wees niet te hard voor jezelf. We hebben een best wel sterke innerlijke criticus die heel negatief kan praten op het moment dat jij voor je gevoel een fout maakt, of faalt.

We zijn soms zo geneigd om te kijken naar wat we niet hebben, of wat er niet is gelukt, in plaats van terug te kijken naar de afgelopen weken, maanden, dagen om te kijken wat er wel is gelukt en hoe ver je al bent gekomen. Dat het al steeds beter gaat en je een support systeem om je heen hebt. Dat je mensen om hulp kunt vragen. Alles wat er op dit moment wel is. We zijn soms zo gefixeerd om te kijken wat er niet is en wat we niet hebben, dat we een beetje vergeten hoe ver we zijn gekomen.

Wees lief voor jezelf. Hier heb ik eerder een vlog over opgenomen en een blog over geschreven, zelfliefde en zelfcompassie. Hoe praat je tegen jezelf. Het heeft niet zo veel zin om zo hard voor jezelf te blijven zijn. Wat gebeurt is, is gebeurt. Daar kun je niks aan veranderen. Je kan daar wel heel lang over blijven nadenken en jezelf de schuld geven en boos op jezelf zijn, maar het is gebeurt. Daar ga je niks meer aan veranderen. Het enige waar je wel wat aan kunt veranderen is hoe je er nu verder mee omgaat.

Blijf je er in hangen of sta je weer op en ga je verder proberen te schaatsen? Dat is nogmaals een heel proces. Je leert ook elke keer als je valt. Stond mijn schaats niet goed. Zakte ik niet goed genoeg door mijn knieën, of zat ik gewoon domweg niet op te letten? Dat soort dingen, daar kun je ook naar kijken in je eetstoornis. Waarom ben je weer, ik wil niet zeggen fout, maar waarom ben je weer de ‘fout’ in gegaan en waarom is het weer gebeurt?

Neem elke keer, als het gebeurt, het als een les. Om te kijken, wat kan ik hier nog uit leren, wat heb ik nog te doen? Om de informatie mee te nemen in de toekomst, zodat het een volgende keer niet gebeurt.

Wil je leren hoe je wat liever naar jezelf kunt zijn in je proces van herstellen, vraag dan mijn Bevrijd Jezelf van je Eetstoornis Sleutelgesprek aan en wellicht zie ik je dan heel snel.

You may also like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *