Ik kreeg een vraag gesteld in de community. De gratis besloten community op Facebook. Mocht jij je daar nog niet voor aangemeld hebben dan kan dat via www.facebook.com/groups/eetstoonisvrij.leven. De vraag die werd gesteld is: hoe kom je tot alternatief gedrag om de eetstoornis los te laten en kan het vinden van een alternatief ook weer een coping zijn die negatief uitvalt?

Hoe vind je alternatief gedrag om met je eetstoornis om te gaan? Dat antwoord is vrij simpel, alleen hoe je dat doet is niet heel makkelijk, omdat je iets anders bent gewend en iets anders hebt geleerd. Hoe vind je alternatief gedrag om je eetstoornis los te gaan laten? Nogmaals, dat antwoord is heel simpel, dat is leren omgaan met je emoties.

Dat klinkt vrij eenvoudig, maar dat is nog niet zo makkelijk, omdat je vanaf kinds af aan niet hebt geleerd hoe je met je emoties om kan gaan. Dat komt door allerlei patronen die zijn ontwikkeld in de eerste 0 tot 7 jaar van je leven. De enige gezonde manier om een alternatief te vinden om om te gaan met je emoties is om je emoties te leren herkennen, te voelen, aan te gaan, ze te ervaren, ze te doorleven om ze vervolgens los te kunnen laten.

Als je dat eenmaal kan dan kan je ook je eetstoornis gaan loslaten. Het is inderdaad zo dat, als je niet op een goede manier begeleid wordt in je eetstoornis herstel en je eetstoornisherstelproces, dat je dan inderdaad andere manieren gaat vinden om met je emoties om te gaan. Daarom is het ook vaak zo dat er een andere eetstoornis ontwikkeld.

Bij mij was het bijvoorbeeld dat ik eerst boulimia had en later heb ik bigorexia gehad en ik heb ook eetbuistoornis gehad. Het veranderd zich naar gelang en op een gegeven moment voelde ik ook dat, zoals je misschien weet heb ik ook last gehad van relatieverslaving, is dat op een gegeven moment mijn eetverslaving overging in relatieverslaving. Als je daar meer over wilt weten lees dan deze blog over hoe mijn relatieverslaving een eetstoornis aanwakkerde.

Even terug naar het onderwerp. Het kan inderdaad zo zijn dat jij ander ongezond gedrag creëert om met je emoties om te gaan. Dat kan een andere vorm van een eetstoornis zijn, dat kan ook juist weer de controle van je eten zoeken in eten in bewegen. In moderne, of in ieder geval, gebruikelijke is dat in eetstoornisklinieken wordt gewerkt met Cognitieve Gedragstherapie (CGT). Zeker ook voor anorexia patiënten wordt er heel veel gewerkt met eetlijsten.

Ja, het is belangrijk om uiteindelijk een voedzaam eetpatroon en een goede vorm van lichaamsbeweging te vinden zodat dit niet obsessief wordt. Ik ben van mening dat je het probleem niet gaat oplossen met hoe het is ontstaan. Je gaat niet de eetstoornis oplossen door dezelfde controle in eten en bewegen toe te gaan passen, zoals dat is ontstaan. Als jij nu heel restrictief eet en bijvoorbeeld anorexia hebt en jij wordt een eetlijst voorgeschoteld dan gaat dat jouw houvast worden. Dan gaat dat jouw nieuwe controle worden. Dan gaat dat jouw nieuwe wereld worden.

Dan is dat iets waar jij je aan gaat vasthouden en uiteindelijk, als er niet wordt gekeken naar de dieper liggende problemen die daaraan ten grondslag liggen, dan krijg je of een terugval of verval je in een andere eetstoornis of ander problematisch gedrag. Je kan jezelf pijnigen, automutilatie, je kan eventueel een drugsverslaving krijgen, een gokverslaving, een drankprobleem, noem het maar op. Het kunnen allerlei andere verschillende problemen komen als je niet de onderliggende problematiek hebt aangepakt.

Het is inderdaad zo dat het vinden van alternatief gedrag om je eetstoornis los te gaan laten een gezonde manier moet zijn, want anders verval je in alternatief gedrag wat een andere coping gaat worden. De enige gezonde manier, als alternatief gedrag om je eetstoornis los te gaan laten, is om je emoties te gaan aankijken, te gaan voelen, te gaan ervaren, te gaan doorleven om ze te gaan verwerken zodat je ze een plekje kan geven. Zodat je niet meer naar je eetstoornis grijpt om je emoties te gaan dempen en om daarin controle te zoeken.

Wat mij daarin heel erg geholpen heeft is een stukje transformatiecoaching en dat is natuurlijk wat ik nu zelf ook doe als ervaringsdeskundige. Daarnaast helpt mediteren mij heel erg. Ook daar heb ik eerder een vlog over opgenomen en blog over geschreven.

Mocht je hier meer over willen weten en wil je weten wat dan precies de sleutel is tot het bevrijden van jezelf van de eetstoornis en om jezelf alternatief gedrag aan te leren, vraag dan mijn Bevrijd Jezelf van je Eetstoornis Sleutelgesprek aan. Wellicht zie ik jou dan heel snel en kunnen we gaan kijken naar hoe wij jou gezond alternatief gedrag kunnen gaan geven om je eetstoornis los te gaan laten.

You may also like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *